Friday, February 27, 2009

Anda ingin jadi apa?

Hari ni aku masuk kelas 1B, masuk tajuk Peta, aku mula la cerita tentang ciri fikizal dan ciri budaya (buatan manusia). Banyak perkara yang aku kaitkan. Sampaila ke persoalan kejadian dan dijadikan. Ada la pelajar tanya aku, Tuhan menciptakan semua yang wujud di muka bumi ini selama 7 hari. Melissa tanya kenapa Tuhan mencipta dinasour itu beribu tahun dahulu? aku jawab la, pada hari ke 7 itu bumi dah cukup sempurna, adanya manusia, haiwan dan tumbuhan. Pastu ada tanya kenapa Tuhan cipta 3 elemen ini. Aku cakapla, ketiga2 elemen ini saling melengkapi, manusia dan haiwan perlukan oksigen untuk bernafas, tumbuhan perlukan karbon dioksida. Manusia juga perlukan haiwan dan tumbuhan untuk makanan. Itulah sistem, dari sudut kehidupan yang aku tahu. Itulah indahnya ciptaan Tuhan. Normen pula kenapa kita manusia tidak dicipta Tuhan dengan campuran tumbuhan, manusia dan haiwan? Aku jawab, kalau campuran 3 elemen ini nanti kepala manusia,muka haiwan tangan ranting, rambut daun dan kaki adalah akar. Bagaimana tu? Punya la tingginya imaginasi budak-budak ni. Benda-benda ni tak terjangkau di fikiran kita. Tapi itulah yang berlaku. Ada juga pelajar tanya aku. Sebenarnya aku nak jadi apa antara 3 elemen tersebut. Semestinya aku ingin jadi manusia. Sebab manusia la sebaik-baiknya dijadikan Tuhan. Manusia diberi akal pemikiran. Kalau betul ada kelahiran semula aku tetap nak jadi manusia..Anda bagaimana? Tapi hari ini aku seronok masuk kelas 1B dan tiada sebab untuk aku rasa bosan.

No comments: