Friday, February 20, 2009

apa dah jadi dengan orang kita?

sekian lama tidak mencatat...
teringat 1 kisah yang diceritakan oleh kawan aku. Aku ni pendengar yang setia. diceritakanlah pada aku pasal kisah tentang kakak dia. (Bukan niat hendak memburukkan, mengaibkan @ menyusahkan sapa@) niat untuk mengingatkan orang lain dan diri aku juga supaya tidak berlaku kepada aku, kami, anda, kamu dan kita semua serta yang seangkatan dengan nya. ingin aku perdengarkan dan mendengar pandangan anda.beginilah kisahnya..kakak dia ni dah berkahwin, dah 4 pun orang anaknya. lama dah kahwin tapi hidup tak pernah senang (bukan nak kaya) cukup la hidup seperti orang lain. dikatakan sejak akhir-akhir ini kak ni sering makan hati berulam jantung (aa..lagu mana tu)gini..laki dia lama dah tak kerja.dah 2 tahun rasanya.dulu ada gak kerja, sekejap-sekejap berhenti kononnya majikan tak bagus. Entahla..akupun tak tau. Pernah gak jumpa kakak dia..rapat juga sebab selalu bertandang ke rumah dia. ada gak kak dia cerita. tapi kita tak berani la nak tanya lebih2. Memang betul. Laki dia ni hari-hari turun ke bandar. Perginya pagi balik petang. Melepak kat kedai kopi. Itulah dia.Tapi balik tu tak bawa apa pun.. sian kat anak-anak dia. Bini dia ni kerja, dulu berhenti kejap sebab bersalin anak ke-4. Kerja buat kuih, gaji RM 20 sehari. Bayangkan lah, gaji RM 20 je. 3 anak dah sekolah. duduk kat bandar lagi tu. Cukup ke?aku tengok memang kesian la. Kawan aku ni kata bukan tak tolong..dia pun dah penat memikirkan cara nak tolong. Setiap bulan dia bagi duit.(bagi aku lagi la abang ipar dia x nak kerja) sebab dia ingat tak kerja pun ada adik beradik bini dia tolong. Badan sihat lagi...nanti tua x ada orang nak upah kita bekerja. Nasibla...Si isteri pula yang kerja (memerah keringat)..la ni hidup diorang ibarat kais pagi makan pagi. Kalau bini dia kerja ada la duit tu..klu x kerja mana nak dapat duit. Akak tu pun kata dia dah malu dengan orang sekeliling..dah jadi buah mulut. Mana tak nya orang nak bercakap pasal kita. Bagi aku laki dia tu malas.dah lama tak kerja, jadi kebiasaan dah.Terfikir pula aku seketika ..andainya suatu hari kes emergency. Bukan nak.minta dijauhkan. Anak diaorang jatuh sakit. Diaorang sendiri ke? duit tak ada. Macam mana tu.... ada sambungan..

No comments: