Wednesday, February 25, 2009

Dunia Pendidikan

Hampir setahun bergelar guru.1/11 nanti genap la setahun. Tahun ni aku kira xperiment la. Aku mengajar Geo Form 1 n BM peralihan. Seronok mengajar makin terasa walaupun ada kalanya tension sesangat. Sometime la.Tapi lebih banyak seronok daripada tak seronok. Setakat ni kelas yang diajar boleh la dikatakan ok. Tapi kelas paling ok 1 je.. Hari ni peperiksaan akhir tahun. Paper Geo n BM last friday…don know wat to say. BM la..Baca esei budak. Sampai terkeluar air mata aku. bukan pasal apa nak gelak baca esei budak2.Sedih sikit sebab ramai yang tak dapat jawab.bahasa diaorangpun agak ’kurang memuaskan. Tapi aku boleh berbangga la dengan anak-anak didik aku ni. Peralihan 2. DULU, awal tahun, ramai yang tak tau menulis apa lagi membaca.. lagi lah BM. Budak dari sekolah cina tu..KINI kalau orang tanya aku boleh jadi gerantor( Penjamin) bahwa semuanya sudah pandai menulis dan peratus yang pandai membaca 99.9%. Bangga tak? Aku x bangga tapi seronok. Dapat kepuasan mengajar. Aku Seronok sangat. Hasil setahun ini berbuah juga. Geo..hem..aku hilang beratus ringgit juga la. Huhuhu..Tapi tak kisah la.Sendiri cari pasal. Aku janji dengan pelajar sapa yang dapat A aku bagi duit.Hahaha..Tu la, cabar sangat student. Tapi aku tak kisah duit tu. the important thing bagi aku apa yang pelajar aku dapat berbaloi dengan apa yang aku ajar selama ni. Seronok tak kalau student kita berjaya. Memang seronok.

1/2/2009
Esok cuti lagi, hari wilayah. Cuti lama gak. Lama gak x publish penulisan yg 1st dulu. Hari ni rasa macam nak luah sesuatu plak. Hampir sebulan sekolah dah buka. Tahun ni aku mengajar Geo lagi dan yg paling penting aku x boleh lari dari ngajar BM.Kesekian kalinya ngajar ‘PERALIHAN’. Tau x kelas peralihan tu apa.Kelas yang pelajarnya x lepas BM semasa UPSR. Nampaknya kena COP MOHOR BESAR la muka ni.Tahun ni student ada 30 org. Seronok gak ngan budak2 ni. Hari pertama aku bagi diorang kuiz ejaan no 1-10 (dalam perkataan)mak ai..pening kepala. Ada yg x dapat eja dgn betul.wal hal sms skolah rendah benda tu dah diajar.plg2 pun yg betul pun 9/10.bayang kan..CTH ejaan (due, tigo, empa, lapang,semilan, sepulun)macam mana ni. Hari yg seterusnya aku test la diorg membaca sorg2..syukur. semua boleh baca petikan yang ditampal kat papan putih wlupun ada sebutan g x kesampaian.100% tahu baca. Ini akan memudahkanaku mengajar nanti. GEOGRAFI, aku ajar 4 kelas, syukur sekali lagi aku dapat 2 kelas yg ok, yg dua lagi tu tak la teruk sgt. Pelbagai karenah n fahaman mereka ttg Geo. Tp tahun ni aku ngajar 3 org anak guru sama sekolah…heehehehe

No comments: