Tuesday, February 10, 2009

apa pandangan anda

Hari ahad yang lepas2, aku turun kl..Lama dah tak turun kawasan puduraya sejak tak belajar kat tanjung malim. Sesak lagi pudu ni. Tak habis2 orang yang sampai kl dan nak balik ke mana entah destinasi mereka ni. Hari tu pergi la ke hentian bas puduraya. saja je...nak tengok karenah manusia (hobi aku memerhati gelagat orang) ada je perlakuan orang2 tertentu yang kita boleh jadikan sebagai panduan. Semasa berjalan di bawah tempat 'parking' bas tu terlihat la orang yang meminta sedekah (OKU la kot, berkaca mata hitam) dia naik ke satu bas sambil diiringi seorang budak. Teringat masa aku masih belajar kat tanjung malim. Selalu je masa naik bas nak balik ke tanjung malim. ada la OKU ni (buta gak)tp muka tak sama ngan orang yang aku jumpa hari tu. Dia datang ngan sorg budak perempuan. remaja dah rasanya. Masa aku naik bas dia datang naik bas sementara bas kitaorg x gerak lagi. Dia minta la sedekah kat semua penumpang kat situ. 1st nampak kejadian gitu aku hulur gak. Pastu bila dah selalu (aku selalu balik kl pasal kakak ada kat sini) aik org sama wei. aku bukan x kesian @ takda hati perut tapi...fikir la sendiri. Korang bayangkan 1 bas ada lebih kurang 40 orang. sorg bagi la RM1 dah RM 40 kan. Bayangkan satu hari dia boleh naik 10 bas...imagine la.. RM400 tak gitu. Haru dik, org yang kerja kerajaanpun x dpt 400 shari. Kalau setiap hari dia buat gitu, 400X30 hari = 12000 wei sebulan. kalau lebih dari 10 bas. lagu mana. Bukan aku nak kata (xyah korang cakap), ada suatu ketika dulu org kata pendapatan pengemis di Malaysia sekitar RM 1000 ke atas sehari (dalam paper ada) Kadang2 diorg ni mengambil kesempatan, jalan mudah dapat duit..mengemis je..padahal ada yg sihat walafiat..tubuh badan.cari la kerja lain. Jangan dik, x berkat duit tu, kita nak bagi keluarga makan. ambik atas rezeki org namanya tu. Tak buat ape2. Tp itu urusan awak ngan Tuhan. tp aku ku lagi respect golongan (OKU) yang jual tisu, ada gak benda dia surving kat kita2 ni bukan meminta begitu2 ja. entahla..kalau betul memerlukan, xpe la. Tapi kalau niat kita lain tu renung2 la sendiri ya....

No comments: