Saturday, February 7, 2009

orang kita

last 31st of january, teringat 1 peristiwa, di sebuah lapangan terbang, masa tu aku tengah beratur nak bayar barang di satu premis yang terdapat di situ. Masa tengah beratur tu, datang seorang pelancong yang dalam tekaan aku mat saleh la kot.ia la pelancong yang datang ke malaysia ni ramai mat saleh xpun arabian.Betul tak.klau x betulkan lah.Datang la si pelancong ni bertanya kat kaunter girl yg ada di situ. U hav a guide book? (ayat dia lbh kurang gini la)girl tu plak de je.buat tak je endah ngan dia. Aik, napa x layan, org tgh tanya tu.Skali lg dia tanya, pastu diaorg pun tanya blik apa benda yg dia nak. setelah susah menanya( nak xplain), kemudiannya dia tanya plak map of Malaysia. Bru diorg faham kot. Pastu dia girl tu suruh dia cari ke belakang. Aik, guide book tu kan buku panduan utk pelancong yg siap dgn peta lg. Aku slalu la tgk pelancong belek buku tu dlm LRT atau flight jd tau la. Pegi la si pelancong ni td ke belakang tercari2.aku plak tgh beratur. Beredar ja pelancong tu ke belakang mengomel plak si girl ni, ada ke dia kata org tu salah sebut(maksudnya sebutan x betul) ayo ama ini orang. Sah2 dia sebut ‘Guide Book’. Pastu ada plak dia cakap sebab tu dia malas layan, sebut ntah apa2 katanya (kononnya). cakap plak ada benda yg x sedap didengar.ada ke gitu plak. ke dia yg x faham apa org tu kata. mb org tu sebutan lain ckit la kot. aku rasa dia yg x faham tu. alahai. Belum lg ditanya benda lain. Gitu ka kita layan pelanggan lebih2 lg pelancong sepatutnya? Bagaimana jika kita plak yg bgitu masa pg tempat org?X faham apa benda pun bahasa org sana?lagu mana tu.jangan gitu dik. lg2 kita yg bekerja dalam bidang perkhidmatan.Kena berhadapan dengan manusia. Bukan komputer. Org kita gitulah..oh ya berbalik pada pelancong td, akhirnya jumpa juga ‘guide book’ tu lepas bertanya kat pekerja yang lain. elok la tu.

No comments: