Tuesday, March 3, 2009

Malas punya pasal

Pernah tak anda rasa malas yang teramat sangat. Huhuhu..ingat kerja rasa menyampah sangat. Ini bagi mereka-mereka, awak, kamu, anda, saya, aku dan sesiapa-sesiapa sahaja yang bekerja. Ini kisah benar. Memang berkaitan dengan yang hidup dan mati. Berkaitan dengan anda dan aku? Kiranya tak berkaitan dengan anda pun baca ja lah. Masa sekolah dulu hari yang paling aku tak suka adalah hari ISNIN, nape ek? Sebab aku dah cuti sabtu dan ahad. Bila isnin menjelma alahai malasnya nak gi sekolah. Sama la sekarang. Tapi kini kadang-kadang je, sebab dah boleh fikir sikit. Anda bagaimana? Sebut pasal malas, bila rasa malas ni datang, mulalah datang istilah menyampah, tension, geramnya, kenape la hari ni, malasnya hari ni, kerja banyak nya, nape aku bukan dia? Pelbagai reaksi, penerimaan dan apa sahaja yang kita-kita dan anda semua rasa.. Orang kata malas ni tak akan bawa kita ke mana, BETUL KE? Tak betul, betulkan lah. Kalau pekerja la, macam saya ni bila malas datang, semua kerja tak terbuat dan tersiap padahal benda tu boleh selesai je. Tapi sebab malas, kerja bertimbun. Esok malas, bertimbun lagi, dan kalau hari-hari yang seterusnya, maka bertimbun-timbunlah kerja kita. Gitu juga pelajar, malas belajar jamin tak dia boleh lulus? BOLEH. Mana tak bolehnya, tapi mungkin setakat lulus je bukan lulus dengan cemerlang. Jadi janganlah biarkan MALAS itu beraja di hati kita ya. Semoga kita menjadi orang yang sentiasa hebat

1 comment:

John Adam Gilbert said...

Well, its a nice blog and hope you keep on with your own style for a reference of our young Iban generation.