Wednesday, October 7, 2009

Peperiksaan kini

Aku baru balik dari jaga periksa PMR. Hari ni paper BM 1 & 2 serta Pendidikan Islam. Masa jaga tadi, ya Tuhan aku tak tau la apa nak jadi ngan budak-budak sekarang. Bukan seorang tapi ramai pelajar yang tunggu 30 minit pertama dan terus keluar. Masuk kelas, pastu langsung tak buat apa-apa dan ada yang tido je. Cukup 30 minit pertama semua pakat keluar dari dewan periksa. Sedihnya aku. Walaupun bukan sekolah aku. Mesti guru-guru dia terkilan. Bayangkan 30 minit je duduk periksa, tak tau apa yang diaorang jawab.
Itulah cabaran kita bagaimana hendak memberi kesedaran pada mereka ni. Teringat dulu, masa aku masih bersekolah, Cikgu pesan, petua nak lulus (paling tak lulus kan). Jangan sesekali keluar awal. Tunggu hingga habis waktu exam. Bagi aku petua itu memang berkesan. Aku tak pernah gagal periksa. Tapi tak tau la, kalau yang memang tak buat langsung (kes berlainan). Sebab sekurang-kurangnya jika kita tunggu sampai habis masa kita buat la jugak kan.
Budak-budak sekarang tak fikir dah, dia tau lulus atau tak pasti dapat sambung Tingkatan 4. Mungkin itu salah satu faktor mereka buat tak kisah. Tapi itu lah, nak kata macam mana.
Apapun diharapkan semua pelajar yang menduduki PMR membuat yang terbaik.

No comments: