Saturday, June 27, 2009

Siapa yang bersalah.....

Minggu ni 3 orang pelajar kena 'buang sekolah' (bukan niat aku mengaibkan mana-mana pihak). Dua pelajar yang pernah aku ajar dan yang sorang lagi kelas yang agak kerap aku relief kelas diorang. Bukan niat sekolah ingin berbuat demikian tetapi telah TERLALU banyak kes yang diaorang lakukan hingga pihak sekolah TERPAKSA berbuat demikian. Minggu ni je dah berapa kes. Berkali-kali pihak pentadbir bermesyuarat untuk menyelesaikan masalah ini, tapi akhirnya keputusan dibuat. Sedih mengenangkan nasib mereka. Sebagai seorang guru yang pernah mengajar mereka, aku selalu sembang ngan diaorang. Sebenarnya diaorang ni ok, cuma terlalu mudah baran. Jadi mudah tercetus pergaduhan. Lagi-lagi sifat berbau perkauman dalam kalangan mereka susah nak diperkatakan. Mengalahkan baran aku yang kena mengadap 45 pelajar 1 kelas (adakalanya amarah itu terpaksa digunakan untuk mengawal kelas)

Bila mendapat tau diaorang kena buang memang aku sedih sangat. Hari tu diaorang datang jumpa aku. 'Bye cikgu, kita tak jumpa lagi'. Aku tanya gak pasal apa walaupun aku tahu sebabnya. Kata yang sorang 'Kena buang'. Tak tau la sama ada diaorang ada rasa sedih atau tak. Lama gak aku sembang ngan diorang. Tapi aku tengok seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku.

Aku plak yang asyik memikir apala yang diaorang boleh buat kalau dah tak sekolah lagi. Gelap la masa depan budak-budak ni. Kalau belajar sekalipun, JIKA perangai masih begini, tak membawa ke mana gak. Datang sekolah asyik buat hal, dalam kelas tak nak buat kerja yang cikgu beri. Jauh sekali nak bawa buku mai sekolah. Mak ayah diorang buat tak tau je.. Kadang-kadang aku rasa nak marah je kat mak bapak diaorang ni..Sekurang-kurangnya, didik sedikit anak mereka agar ada kesedaran sikit pentingnya pelajaran buat mereka. Pergi kem jati diri pun serupa tak pergi. ENTAH la, apa yang dalam pemikiran mereka la ni.

Siapa nak kita persalahkan di sini? Guru? Ibu Bapa atau anak itu sendiri.

No comments: